De parkeervoorzieningen betreffen het garageparkeren, het straatparkeren en het fietsparkeren. De parkeerexploitatie geeft een overzicht van de verwachte kosten voor (het realiseren van) de parkeervoorzieningen en de toekomstige inkomsten. Aan de kostenkant zijn naast de kosten voor (het realiseren van) de parkeervoorzieningen ook de jaarlijkse kosten voor beheer, onderhoud en toezicht meegenomen. De inkomsten bestaan uit opbrengsten vanuit verhuur, abonnementen en kortparkeerders.
Ontwikkelingen:
De gebieden City en haar omgeving (Zeepfabriek, Rijnhuizen, etc.) zijn volop in ontwikkeling. Vanuit de duurzaamheidsambities wordt voor deze gebieden sterk ingestoken op bereikbaarheid met de fiets. Een inzet op fietsbereikbaarheid betekent ook dat er meer vraag gaat komen naar fietsparkeerplaatsen. In voorgaande jaren zijn dan ook in de begroting reserveringen gemaakt voor het uitbreiden van de gemeentelijke capaciteit aan bewaakte fietsenstallingen. Op grond van onderzoeken is gebleken dat er bij het OV-knooppunt City behoefte is aan een extra bewaakte fietsenstalling met circa 400 plekken. Daarnaast dient de bestaande fietsenstalling De Fietspomp te worden verplaatst en vergroot. De verplaatsing is nodig om de stalling direct aan te laten sluiten op het aankomstplein en de doorfietsroute. De capaciteit van deze stalling wordt daarmee met circa 250 stallingplekken uitgebreid naar totaal circa 750 plekken. In totaal komen er naast de huidige 1.000 fietsparkeerplaatsen 650 plekken bij. De kosten van de aanpassing en uitbreiding van het fiets parkeren wordt geraamd op totaal € 6.145.000 waarvan totaal € 1.640.000 kan worden gedekt uit subsidie bijdragen van de Provincie Utrecht. De aanvullende kosten voor de exploitatie van de nieuwe fietsenstalling bij het OV knooppunt zijn meegenomen.
In 2026 zal geïnvesteerd worden in het vernieuwen van de parkeerautomaten op straat. Door de steeds verdere ontwikkeling en verschuiving van betalen bij de automaat naar betalen via mobiele parkeerapps zal het aantal automaten worden verminderd. Verder zullen papieren tickets niet meer nodig zijn en zal de mogelijkheden om met contant geld te betalen verdwijnen. Betalen met een bankpas bij de automaat blijft mogelijk. In het kader van de vergroening zullen de automaten voor de stroomvoorziening waar mogelijk worden voorzien van zonnepanelen.
Er zal een nieuw parkeerroute-informatiesysteem komen, waarbij voor de bezoekers van de binnenstad het direct duidelijk is waar beschikbare parkeerplaatsen zijn en worden daar vervolgens soepel naartoe geleid.
Financiën:
Opbrengsten: In 2025 zijn de inkomsten uit garageparkeren in de eerste 5 maanden met circa 30% gestegen ten opzichte van 2024, en bij het onderdeel straatparkeren met 40%. Voor de periode juni t/m december 2025 wordt, op basis van extrapolatie, een verdere stijging van gemiddeld 15% verwacht. De omzetgroei wordt verklaard door drie factoren:
- Een toenemend gebruik door bezoekers van het St. Antonius ziekenhuis (15% garageparkeren, 25% straatparkeren);
- De doorgevoerde tariefstijging in 2025 (10%);
- de effecten van de gebiedsontwikkelingen in City (5%).
Voor 2026 hanteren wij als uitgangspunt de gerealiseerde inkomsten van 2024. Deze zijn gecorrigeerd voor de extra opbrengsten van de bezoekers voor het St. Antonius ziekenhuis en vervolgens doorvertaald met tariefstijging van 10% in 2025 en verwachte extra bezoekersaantallen van 5%. Tot slot is indexatie voor 2026 toegepast (3,2%). Op basis hiervan wordt voor 2026 een structurele groei van de inkomsten uit garage- en straatparkeren verwacht, waarop de begroting is aangepast.
Kosten: De parkeerexploitatie is in 2024 opnieuw opgesteld voor de meerjarenbegroting 2025. Bij de actualisatie van 2025 is geconstateerd dat enkele posten niet juist waren ingeschat of niet waren meegenomen. Dat is in deze begroting gecorrigeerd.
Resultaat: De verwachting laat een nog gunstiger beeld zien dan in de kadernota 2026 vermeld is en dat de resultaten in de komende jaren positief zullen blijven. Vanaf 2029 zal het resultaat dalen als gevolg van de kapitaallasten op het onderdeel fietsparkeren (zie eerdergenoemde ontwikkelingen).
Om de aanloopverliezen van de parkeerexploitatie op te vangen heeft de gemeente in totaliteit € 17,2 mln. in de reserve Parkeren gestort. De hoogte van de reserve per 1 januari 2026 is op basis van de huidige begroting 2025 € 1,6 miljoen. Per saldo resteert daarmee afgerond € 15,6 miljoen van het aanloopverlies. Met het verwachte resultaat in 2026 (€ 552.000) lopen we het aanloopverlies verder in van afgerond € 15,6 mln. naar € 15 mln.
Aanvullend stellen we voor om de huidige reserve Parkeren aan te houden om eventuele tegenvallers op te vangen rondom de ontwikkelingen van fietsparkeren. Denk hierbij aan verwachte subsidies die mogelijk niet worden verstrekt of onvoorziene kosten.
Parkeerexploitatie | ||||
* €1000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Inkomsten | ||||
parkeergarages | 5.049 | 5.236 | 5.408 | 5.592 |
straatparkeren | 2.211 | 2.293 | 2.368 | 2.449 |
fietsenstallingen | 81 | 83 | 86 | 86 |
totaal parkeerexploitatie | 7.340 | 7.612 | 7.863 | 8.127 |
Kosten | ||||
exploitatie en beheer | 3.661 | 3.789 | 3.892 | 3.981 |
onderhoudsvoorziening | 1.089 | 1.089 | 1.089 | 1.089 |
kapitaalslasten afschrijvingen | 1.496 | 1.515 | 1.627 | 1.719 |
kapitaalslasten rente | 279 | 273 | 397 | 415 |
renteopslag | 264 | 398 | 345 | 452 |
totaal parkeerexploitatie | 6.788 | 7.064 | 7.351 | 7.655 |
saldo baten en lasten | 552 | 548 | 512 | 472 |
