Programmaplan

Bestuur en Dienstverlening

2.1 Bestuur en Dienstverlening

Wat is de bedoeling van dit programma?

Het programma bestuur en dienstverlening richt zich op het versterken van:

  • Democratisch bestuur: waaronder gemeenteraad, verkiezingen, burgerparticipatie.
  • Dienstverlening aan inwoners: zoals klantcontactcentra (KCC), digitale loketten, publieksbalies.
  • Organisatieontwikkeling: zoals interne processen, personeelsbeleid, ICT en innovatie.
  • Communicatie en participatie: het betrekken van inwoners bij beleid en besluitvorming.

We versterken het democratisch bestuur door in te zetten op een transparante, toegankelijke en betrokken gemeente. Zo zoeken we in Nieuwegein doorlopend naar mogelijkheden om de Nieuwegeinse samenleving optimaal te betrekken bij bestuurlijke keuzes en duidelijk te maken waarom we keuzes maken.

We hechten veel waarde aan een goede dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en instellingen. Een dienstverlening die hen past en die effectief en efficiënt is. We doen dit digitaal waar mogelijk en persoonlijk waar het moet. Ook de aankomende jaren blijven we werken aan onze dienstverlening door te letten op een goede service, bereikbaarheid en toegankelijke en transparante, begrijpelijke communicatie.

Als organisatie kun je alleen meebewegen op datgene wat inwoners nodig hebben door ook intern te investeren en te werken aan optimale processen, een effectief personeelsbeleid, ICT-vraagstukken en innovatie op het gebied van datagedreven werken, AI en informatieveiligheid. Hier zal de komende jaren actief op worden ingezet.

Het werken aan een communicatief vaardige organisatie is essentieel voor zowel interne- als externe processen. Intern werken we aan begrijpelijke, eenduidige, betrouwbare en digitaal toegankelijke communicatie zodat we onze inwoners, ondernemers en organisaties optimaal kunnen informeren en betrekken. Daarnaast zetten we participatietrajecten in om samen met inwoners, ondernemers en organisaties na te denken over oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken in onze stad.

Wat doen we samen?

De belangrijkste samenwerkingspartner voor de gemeente is de samenleving zelf. Het kennen van onze inwoners, ondernemers, organisaties en wijken en buurten organiseren wij via wijkcoördinatoren. Maar ook door datagedreven te werken, het monitoren van de MOR-meldingen, klachten, bezwaren en social mediaberichten. Dit geeft ons waardevolle inzichten in wat er leeft in de stad en hoe inwoners, ondernemers en organisaties onze dienstverlening en ons beleid ervaren.

We zetten de aankomende jaren actief in op een verbeterslag in de dienstverlening binnen onze organisatie door innovatie, slimmere aansturing en door een intensivering in de samenwerking tussen verschillende afdelingen en teams.

(bedragen x €1.000)
Lasten € 4.945
Baten € -1.811
Saldo € 3.134
Deze pagina is gebouwd op 11/27/2025 08:54:13 met de export van 11/27/2025 08:41:27