Paragrafen

Lokale heffingen

In deze paragraaf geven wij een overzicht van de geraamde inkomsten van de lokale heffingen en de beleidsuitgangspunten die wij hanteren voor de tarieven. Tevens wordt verduidelijkt hoe de tarieven tot stand komen, waarbij we het uitgangspunt hanteren dat de geraamde baten de lasten niet overstijgen. We schetsen het beeld van de lokale lastendruk en beschrijven het kwijtscheldingsbeleid.

In de raadsvergadering van december krijgt u jaarlijks het tarievenvoorstel aangeboden, met de daarbij behorende belastingverordeningen. Daarin krijgt u, in één overzicht, een beeld van de ontwikkelingen, lastendruk en tariefswijzigingen van de belangrijkste belastingen en rechten. Dat voorstel is de technische uitwerking van de beleidskeuzes die in deze begroting worden voorgesteld.

De raad heeft een grote vrijheid bij het vaststellen van belastingtarieven. Bij retributies mogen de geraamde inkomsten echter niet hoger zijn dan de geraamde uitgaven voor de desbetreffende dienst, winst maken is niet toegestaan. Bij sommige diensten, zoals een uittreksel van de burgerlijke stand of het behandelen van naturalisatieverzoeken gelden landelijke, wettelijk vastgelegde, tarieven. In een aantal gevallen, zoals bij de afgifte van paspoorten en rijbewijzen, gelden maximumtarieven.

Voor deze begroting is het algemene uitgangspunt dat voor de meeste belastingtarieven een inflatiecorrectie is toegepast van 3,2%. Voor de parkeerbelasting worden de uitgangspunten van de parkeerexploitatie gehanteerd (zie paragraaf 3.7).

Voor de heffingen en rechten is kostendekkendheid van 100% het uitgangspunt. Dat past bij de stelling dat de gebruiker (dan wel vervuiler) betaalt, waardoor hogere lasten niet worden afgewenteld op de overige burgers. Een stijging van het tarief hangt dus samen met de stijging van de lasten.
Onderstaande tabel geeft de opbrengsten uit de heffingen weer, indien van toepassing is rekening gehouden met de areaaluitbreiding.

Onderstaande tabel geeft de opbrengsten uit de heffingen weer.

Soort heffing Bedragen x € 1.000,-

Programma / thema / product

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Aanpassing tarief (%)

Belastingen

Onroerendezaakbelasting

Algemene dekkingsmiddelen

22.965

24.190

25.814

3,2% *)

Roerendezaakbelasting

Algemene dekkingsmiddelen

9

12

13

3,2% *)

Precariobelasting

Algemene dekkingsmiddelen

252

155

225

3,20%

Parkeerbelasting

Algemene dekkingsmiddelen

2.126

1.845

2.211

3,20%

Toeristenbelasting

Algemene dekkingsmiddelen

84

64

127

46,90%

Subtotaal belastingen

25.436

26.266

28.390

Rechten

Afvalstoffenheffing

Leefomgeving en veiligheid, huisvuil

9.909

10.344

11.904

10,00%

Rioolheffing

Leefomgeving en veiligheid, riolering

6.206

6.090

6.322

-0,60%

Begraafrechten

Leefomgeving en veiligheid, begraafplaatsen

415

339

478

3,20%

Leges Omgevingswet

Wonen en economie

4.257

2.179

2.700

3,20%

Overige leges

Diverse

1.172

1.241

1.409

3,20%

Subtotaal leges

21.959

20.193

22.813

Totaal

47.395

46.459

51.203

*) betreft toename totale opbrengst begroting 2026 t.o.v. prognose 2025. Het tarief wordt hier nog van afgeleid.

Deze pagina is gebouwd op 11/27/2025 08:54:13 met de export van 11/27/2025 08:41:27