Thema Leefomgeving

Ambitie 3: We zorgen voor minder druk op de bereikbaarheid, het verkeer in Nieuwegein verloopt veilig, vlot en comfortabel.

Mobiliteit
De Mobiliteitsvisie Nieuwegein 2030 (2021-067) is, samen met het bijbehorende Mobiliteitsprogramma Nieuwegein 2030 (2021-386), de gidslijn voor de uitvoer van mobiliteitsprojecten in de komende jaren. Het programma bevat een uitgebreid pakket aan maatregelen om de mobiliteit en bereikbaarheid van Nieuwegein de komende jaren te verbeteren. We willen dat zo veel mogelijk mensen gebruik maken van andere vervoersvormen dan de auto. In 2026 gaan we verder met onder andere de realisatie van fietsstraten, doorfietsroutes en de inrichting van schoolzones bij nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast blijven we inzetten op versnelling van het openbaar vervoer door het wegnemen van knelpunten en uitbreiding van het project ‘Bus halteert op rijbaan’.

Verder werken we aan een goede bereikbaarheid van City, rekening houdend met de regionale functie van de binnenstad, bezoekers en (nieuwe) bewoners. Het doel is dat City met verschillende vervoersvormen snel, comfortabel en veilig te bereiken is vanuit alle wijken en de regio. We stimuleren daarbij het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. Dat verbetert de bereikbaarheid, verbetert de gezondheid en draagt bij aan duurzaamheid.

Wegen
Het doel van het wegennet is om het verkeer veilig, vlot en comfortabel te laten doorstromen.
De focus bij wegen is drieledig. Allereerst is er de voorbereiding en de uitvoering van een aantal, voor een deel al lopende, (grootschalige) asfaltwerkzaamheden die gebaseerd zijn op het beheerplan wegen. Daarnaast continueren we buurtgerichte aanpak van de elementenverhardingen. Dit houdt in dat we ook in 2026 het groot onderhoud aan de elementenverhardingen samenvoegen tot één groot totaalproject waarin we een aantal buurten aanpakken.
Samen met team Groen en Klimaatadaptatie continueren we ook het verkleinen van het verhardingsareaal door op een aantal plaatsen verharding om te vormen naar groen.

Kunstwerken
Civiele kunstwerken zorgen voor een goede doorstroom van verkeer over land of water. Iedereen die door Nieuwegein "reist", of het nu gaat om wandelen, met de fiets, de auto of de boot, maakt gebruik van de civiele kunstwerken in Nieuwegein, zowel voor economische als recreatieve doeleinden.
Onderhoud heeft als doel om de civiele kunstwerken in optimale conditie te houden. Het betreft het uitvoeren van eenmalige werkzaamheden om de civiele kunstwerken in degelijke staat te brengen zodat ze voldoen aan de gestelde eisen.

Openbare verlichting
Het doel van de openbare verlichting is om optimaal bij te dragen aan de verkeersveiligheid, sociale veiligheid en de leefbaarheid van de openbare ruimte. We verduurzamen de openbare verlichting door 2000 armaturen te vervangen.

Doelstelling(en):

1.

Nieuwegein is goed bereikbaar.

2.

In Nieuwegein staan naar behoefte elektrische laadpalen en we werken toe naar laadpleinen.

3.

Het gebruik van duurzame vervoersmodaliteiten groeit harder dan het gebruik van de auto. Onder andere door het realiseren van goede voorzieningen voor langzaam verkeer en het aanbieden van snel en frequent openbaar vervoer.

4.

Bestrating, inclusief kunstwerken, straatmeubilair en openbare verlichting, blijven in goede conditie.

Activiteiten 2026

D1-A1

We passen 13 VRI's aan of vervangen ze voor IVRI's.

D2-A1

We realiseren laadpalen en snelladers op strategisch gelegen plaatsen, zoals winkelcentra, buurtcentra en laadpleinen.

D2-A2

Nieuwe laadpalen worden zoveel mogelijk geclusterd bij bestaande laadpalen.

D3-A1

We stimuleren en faciliteren deelauto-aanbieders om het aantal deelauto’s uit te breiden. Dat doen we zowel in het hoogstedelijke City, als in de overige woonwijken in de stad.

D3-A2

We realiseren een fietsstraat op de Nedereindseweg tussen Duetlaan en Diepenbrocklaan / Zwanenburgstraat als onderdeel van het project Betere Buurten Kerkveld.

D3-A3

We realiseren een fietsstraat op de Nedereindseweg / Het Sluisje tussen Diepenbrocklaan / Zwanenburgstraat en de Herenstraat.

D3-A4

We realiseren het Nieuwegeinse deel van de DoorFietsRoute IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht. Het gedeelte van deze route dat over de Herenstraat gaat wordt tegelijkertijd vergroend en heringericht, passend bij het beschermd dorpsgezicht, inclusief de openbare verlichting.

D3-A5

We realiseren het Nieuwegeinse deel van de DoorFietsRoute Houten-Nieuwegein-Lage Weide.

D3-A6

We leggen vrijliggende fietspaden aan op de Buizerdlaan tussen de bushalte Randijk en de Kuifmees.

D3-A7

We realiseren een 2e zuid-noord fietsroute tussen de Sweelincklaan en de Noordstedeweg via de Duetlaan-Nedereindseweg en Mendes da Costalaan. De gehele Mende da Costalaan wordt ingericht als fietsstraat en de oversteek over de Richterslaan wordt veiliger gemaakt.

D3-A8

We realiseren schoolzones bij nieuwe ontwikkelingen.

D3-A9

We nemen deel aan een driejarige proef met regionale deeltweewielers.

D3-A10

Roadblocker Utrechtsestraatweg wordt vervangen en aangepast aan een nieuw aan te leggen fietsoversteek als onderdeel van de nieuwe doorfietsroute.

D3-A11

Op de Plettenburgerbaan bij het kruispunt met de ‘s Gravenhoutseweg / Zuidstedeweg worden de voorsorteerstroken gewijzigd en wordt een busstrook aangelegd waardoor de buslijnen geen vertraging meer ondervinden.

Deze pagina is gebouwd op 11/27/2025 08:54:13 met de export van 11/27/2025 08:41:27