De parkeerexploitatie is het financiële instrument waarin de (geprognosticeerde) kosten en opbrengsten uit het garageparkeren, het straatparkeren en het fietsparkeren zijn opgenomen. Zie daarvoor ook de paragraaf parkeren.
Betaald parkeren in de gemeentelijke parkeergarages is hoofdzakelijk verbonden met een bezoek aan de binnenstad. Daartoe is ook in de schil van de binnenstad parkeerregulering van kracht, om parkeeroverlast van gebiedsvreemde parkeerders te voorkomen en de parkeerplaatsen beschikbaar te houden voor bewoners. Bewoners van nieuwe woningen (die na 1 juni 2024 zijn opgeleverd) parkeren in de eigen parkeergarage van het woongebouw, of maken gebruik van alternatieve vormen van mobiliteit. Voor de buurten die direct grenzen aan de binnenstad wordt onderzocht in welke mate bijstelling van parkeerregulering past bij de ontwikkelingen.
Bezoekers die met de auto komen worden slim en efficiënt naar de parkeergarages geleid. Ook fietsers/scooters faciliteren we op de hoofdroutes met stallingsinformatie. In verschillende parkeervoorzieningen bieden we services zoals oplaadmogelijkheden en deelvervoer. De geplande afname van de parkeercapaciteit op straat in City wordt steeds meer zichtbaar. Daarbij houden we vraag en aanbod in balans door het toepassen van de instrumenten van de bestaande parkeerregulering, zoals het aanpassen van tijden en tarieven. Daarbij is een belangrijk onderdeel het stimuleren van parkeren in de parkeergarages en in de fietsenstallingen ten opzichte van het parkeren op straat. Mogelijk voegen we extra gereguleerde parkeerzones toe als er een ongewenst waterbedeffect optreedt.
Aanpassingen in ons mobiliteit- en parkeerbeleid, maar ook dat van de stad Utrecht, hebben een effect op de parkeerdruk. Daarom is er een onderzoek naar deze effecten en de kaders voor de uitbreiding van parkeerregulering in de gehele stad gestart. Indien daartoe aanleiding is wordt dit onderzoek in 2026 vervolgd.
Voor wat betreft de fiets wordt er verder gewerkt aan de uitbreiding van de nieuwe (tijdelijke) stallingsvoorzieningen in de binnenstad, inclusief de vindbaarheid en de benutting daarvan.
Dit koppelen wij aan het hoofdfietsnetwerk uit het (herijkte) mobiliteitsbeleid inclusief de logische locaties waar van dit netwerk naar andere modaliteiten kan worden overgestapt en vice versa.
Doelstelling(en):
1. | De parkeerdruk is in balans. |
|---|---|
2. | Iedereen parkeert op een passende plek. |
3. | Bestuurders weten snel en makkelijk de garages te vinden. |
4. | De parkeerexploitatie laat een stabiel beeld zien. |
Activiteiten 2026 | ||
D1-A1 | We geven invulling aan de detaillering van de parkeerafspraken met CityPromenade over een deelautoconcept in de parkeergarage Theater. | |
|---|---|---|
D1-A2 | Er wordt een vervolg gegeven aan de inzet van deelmobiliteit op logische locaties in City. Indien mogelijk kan dit ook in bestaande of nieuwe parkeervoorzieningen gefaciliteerd worden. | |
D1-A3 | Het parkeerdrukonderzoek bij verschillende bus-en tramhaltes naar aanleiding van betaald parkeren in heel Utrecht wordt vervolgd. | |
D2-A1 | We stimuleren in City het gebruik van gebouwde parkeervoorzieningen. | |
D2-A2 | We kijken integraal naar de benodigde aanpassing van het parkeerroute-informatiesysteem. | |
