N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Betrokkenen
Staat der Nederlanden, Provincies, gemeenten en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouders van BNG Bank zijn uitsluitend overheden. De helft van de aandelen is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De Nederlandse Staat is houder van de andere helft van de aandelen.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: 4,712 mln.
Eind: 4,777 mln.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: 110.819 mln.
Eind: 123.614 mln.
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente bezit 0,144% van de aandelen.
Prognose resultaat
Resultaat 2024: 241 mln, dividend 120 mln; voor Nieuwegein ongeveer 173.000 euro. Cijfers 2025 en 2026 zijn nog niet bekend.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren. Kredietrisico: Aangezien BNG Bank zich richt op het Nederlandse publieke domein, is het concentratierisico voor de bank relatief hoog en inherent aan haar bedrijfsmodel.
Ontwikkelingen
De volatiliteit op de financiële markten zal naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat voor de toekomst niet verantwoord. Daarmee is de hoogte van de winstuitkering voor gemeente voor de komende jaren ook onzeker.
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: 649,5 mln
Eind: 677,7 mln
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: 1.446,6 mln
Eind: 1.559,7 mln
Geprognotiseerde bijdrage
Gemeente Nieuwegein bezit 1,060% van de aandelen Vitens.
Prognose resultaat
Nog niet bekend.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Vitens keert sinds 2020 geen dividend uit om zo de financiële positie te versterken.
Ontwikkelingen
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 1.522.000
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 6.504.000
Eind: € 0
Geprognotiseerde bijdrage
Geen bijdrage in 2026 (zie ODU (Omgevingsdienst Utrecht)).
Prognose resultaat
Voor 2026 volgt resultaat uit de liquidatie van de GR.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Financiële liquidatie van GR.
Ontwikkelingen
Financiële liquidatie en opheffing van GR.
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer.
Betrokkenen
Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 417.000
Eind: € 233.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 33.851.100
Eind: € 34.636.000
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage voor 2026 aan RMN is begroot op € 8.970.000
Prognose resultaat
€ 200.000
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.Ontwikkelingen
* Gemeente Nieuwegein werkt nauw samen met RMN om het grondstoffeninzamelplan 2021-2024 te implementeren. Dit plan wordt verlengd met 2 jaar en zal dus in 2026 ook nog van kracht zijn.
* De ontwikkeling van de organisatie blijft aandacht vragen.
* Vanaf 2027 zijn er diverse gemeenten binnen de regio waarvan het contract met hun inzamelaar afloopt. Deze gemeentes onderzoeken nu welke optie voor hen geschikt is: aansluiting bij een publieke inzamelaar zelf een eigen dienst op richten. Dit betekent dat misschien ook gemeentes willen toetreden tot RMN.Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Betrokkenen
Alle gemeenten in de provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 100.000
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 14.000.000
Eind: € 15.333.000
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage Nieuwegein aan AVU in 2026 is begroot op €2.893.285. De begroting van de AVU is onderdeel van de RMN begroting en hier dus in opgenomen. Verrekening vindt plaats via de bijdrage aan RMN.
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Met name bij het aflopen van contracten maar ook als gevolg van marktontwikkelingen en veranderde hoeveelheden kunnen er schommelingen ontstaan in de kosten per afvalstroom.Ontwikkelingen
* Vanaf 2027 zijn er diverse gemeenten binnen AVU verband waarvan het contract met hun inzamelaar afloopt. Deze gemeentes zoeken onderzoeken nu welke optie voor hen geschikt is: aansluiting bij een publieke inzamelaar zelf een eigen dienst op richten. AVU begeleid dit proces.
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Betrokkenen
Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een convenant verbonden aan de Veiligheidsregio
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering-Huijbregts. Sinds december 2024 neemt onze burgemeester ook plaats in het DB van de VRU
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 30.288.000
Eind: € 29.361.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 69.631.000
Eind: € 75.308.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeentelijke bijdrage over 2026 is begroot op € 4.718.000
Prognose resultaat
Het begrote resultaat 2026 is € 0,-
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Toekomstscenario’s
2. Loon en prijsontwikkelingen.
3. Onvoorziene omstandighedenOntwikkelingen
- Onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de waterongevallenbestrijding.
- Analyse naar de maatschappelijke en financiële kosten en baten van de AED-taak.
- Verkenning doorbelasten dienstverlening ambulancezorg.
- Verkenning doorbelasten dienstverlening liftopsluitingen.
- Verkennen samenwerkingsmogelijkheden.Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Betrokkenen
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Stichtse Vecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 877.625
Eind: € 756.870
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 7.339.343
Eind: € 7.339.343
Geprognotiseerde bijdrage
Nieuwegein is een van de 10 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU voor 2026 is begroot op € 1.070.000.
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
BghU heeft niet te maken met noemenswaardige risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die niet opgevangen konden worden binnen de reguliere exploitatie.
Ontwikkelingen
De dienstverlening van de BghU staat al enige tijd onder druk. Er is bijna 2 jaar geleden een stuurgroep (vertegenwoordiging vanuit bestuur) opgericht om samen met het bestuur en de organisatie zich te buigen over de ervaren uitdagingen met betrekking tot de dienstverlening en kwaliteitsnormen. De uitvoering van het verbeterplan zal in 2025 afgerond worden.
De bestuurlijke lijn is gericht op behoud van de stuurgroep tot de volgende gemeentelijke verkiezingsperiode.
Door stijging van het aantal objecten en verdergaande wet- en regelgeving is een formatie uitbreiding in de begroting opgenomen van 8 fte. De continuïteit en het verbeteren van de dienstverlening aan onze inwoners, waarmee ook wordt toegewerkt naar een positief oordeel (‘voldoende’) van de waarderingskamer, heeft prioriteit.Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Betrokkenen
Gemeente Nieuwegein, Merwestein en SportID
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering – Huijbregts, namens aandeelhouder. Wethouder J. van Engelen namens het college (vanuit zijn rol als portefeuillehouder Sport).
Juridische vorm
N.V. De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 11.282.263.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 10.371.748
Eind: € 10.151.804
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 9.631.607
Eind: € 19.682.249
Geprognotiseerde bijdrage
Omvang DVO 2025 € 1.288.341 (Begroting 2026 volgt in december 2025)
Prognose resultaat
NNB
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De gemeente heeft een garantie afgegeven voor de lening van de revitalisatie van Merwestein van € 50. mln. Bij een mogelijke verslechterende exploitatie en financiële positie kan de gemeente aangesproken. Wij schatten dit risico als licht.
Ontwikkelingen
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein is bezig met de vernieuwing van sport- en evenementencomplex Merwestein. Dit heeft een grote impact de komende jaren. De oplevering wordt in september 2026 verwacht.
GGD regio Utrecht (GGDrU)
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Betrokkenen
26 gemeenten in de Provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 2.738.000
Eind: € 2.800.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 29.734.000
Eind: € 27.464.000
Geprognotiseerde bijdrage
€ 3.432.680
Prognose resultaat
€ 62.000
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De GGDrU heeft een bestuurlijk traject doorlopen voor de begroting 2026, met als resultaat een inhoudelijke doorontwikkeling met een financiële taakstelling. Het doel hiervan is een toekomstbestendige GGDrU. Tevens is het amendement aangenomen van de subregio Zuid Oost Utrecht (ZOU) voor meer scherpte en focus op de rol en dienstverlening, die passend is voor de inhoudelijke en financiële opgaven van de gemeenten. Ook is besloten om gemeenten ruimte te bieden om te bezuinigen op het individuele maatwerk. De effecten daarvan zijn verwerkt in de begroting van de GGdrU.
Ontwikkelingen
Het is een landelijke trend dat de publieke gezondheidszorg onder druk staat: de bevolking groeit, gezondheidsvraagstukken worden complexer van aard en er is een groot tekort aan gezondheidszorgprofessionals. Enerzijds vragen de maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen om een duurzaam integraal preventieve aanpak en een stevige positionering van de GGDrU, anderzijds moeten we rekening houden met de financiële situatie van gemeenten en waar nodig bestuurlijke keuzes in het takenpakket maken om stijgende kosten op te vangen.
De GGDrU werkt continu aan verbetering van de dienstverlening, waarbij (wettelijke) ontwikkelingen worden vertaald en gemeenten tijdig worden betrokken.Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Betrokkenen
Gemeenten Nieuwegein, Houten, Lopik en IJsselstein.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder G. Bamberg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 0
Begin: 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 5.015.000
Eind: € 6.254.000
Geprognotiseerde bijdrage
€ 37.312.776
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Bezuiniging parallel aan autonome kostenstijging. In overeenstemming met de Participatiewet en door het gunstige economische klimaat wordt het klantenbestand van WIL steeds complexer: de instroom van mensen met een beperking en/of complexe problematiek stijgt, terwijl de mensen die werkfit zijn reeds aan het werk zijn. We zien de uitvoeringskosten van WIL ook stijgen door de prijsindexering.
Deze taakstelling/voorwaarde geldt overigens niet voor onvermijdelijke, autonome kostenstijgingen: reeds in 2023 zagen we de kosten structureel flink stijgen i.v.m. cao en prijsindexering en in 2024 liepen ze verder op door m.n. de regelingskosten.
Omvang bijstandshuishoudens stabiel.
Hoewel de verwachting is dat het aantal bijstandshuishoudens gaat stijgen krachtens de participatiewet, constateren we dat de omvang van het bestand de laatste jaren varieert rond de 1%, afwisselend stijgend en dalend.
Maatregelen om bereik minima te verhogen
Reeds jaren willen de raden in Lekstroom een beter bereik van de minima om de bestaanszekerheid van de inwoners te borgen. In 2023-2025 gaan we wederom aan de slag met WIL om het bereik te vergroten. Naar verwachting gaat dit lukken, met als resultaat dat de kosten voor Inkomensondersteuning (minimaregelingen) zullen stijgen. Deze trend heeft zich inmiddels al ingezet.
Maatregelen t.b.v. uitstroom uit de uitkering.
De instroom in de bijstand van mensen met complexe problematiek is onderdeel van de participatiewet. Het gaat om mensen met psychische problematiek, arbeidsbeperking en/of met complexe problematiek; deze groepen stromen minder snel uit.
Om verdere stagnatie in de uitstroom te voorkomen gaan we samen met WIL en WerkwIJSS een extra slag maken om deze groep beter te ondersteunen naar participatie en dan met name naar betaald werk.Ontwikkelingen
Maatregelen t.b.v. uitstroom uit de uitkering. De instroom in de bijstand van mensen met complexe problematiek is onderdeel van de participatiewet. Het gaat om mensen met psychische problematiek, arbeidsbeperking en/of met complexe problematiek; deze groepen stromen minder snel uit. Om verdere stagnatie in de uitstroom te voorkomen is samen met WIL en WerkwIJSS gestart met het traject SILW (Sociale Infrastructuur Lekstroom Werk) om een extra slag maken om deze groep beter te ondersteunen naar participatie en betaald werk.
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap. Het recreatieschap is opgedeeld in 2 gebieden: SGL-A en SGL-B met ieder een eigen administratie. Nieuwegein maakt deel uit van SGL-A.
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht, Lopik en De Ronde Venen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 3.629.477
Eind: € 3.858.539
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 7.474.494
Eind: € 9.100.308
Geprognotiseerde bijdrage
€ 307.001
Prognose resultaat
€ 38.953
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen staat onder druk door een structureel tekort en het aanspreken van reserves. Dit beperkt het herstel van de weerstandsratio.
Structureel tekort
Tot en met 2029 is sprake van een structureel tekort van € 2 miljoen per jaar. In 2026 wordt dit deels incidenteel gedekt. Na bijstelling resteert een structureel tekort van € 219.000 per jaar, waarvoor een bezuinigingstaakstelling geldt. Vanaf 2027 wordt dit tekort gedekt via administratieve maatregelen, zoals het aantrekken van vreemd vermogen en het uitstellen van investeringen en onderhoud.
Deelnemersbijdrage
Een verhoging van de deelnemersbijdrage is waarschijnlijk door:
• inflatie;
• stijgende kosten voor beheer en onderhoud;
• onzekerheid over kosten sociaal plan na 6 jaar.
Vooruitblik
De begrotingswijziging 2025 moet duidelijk maken welke structurele besparingen en aanvullende inkomsten mogelijk zijn. Structurele dekking blijft een aandachtspunt.Ontwikkelingen
Uitvoering door StaatsBosbeheer (SBB) krijgt steeds meer vorm en inhoud, waardoor de doelstellingen van het recreatieschap kunnen worden gerealiseerd en het inzicht in de financiële positie verbetert.
WerkwIJSS
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 120.917
Eind: € 120917
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: 0
Eind: 0
Geprognotiseerde bijdrage
€ 301.843
Prognose resultaat
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De kosten per werkplek stijgen elk jaar met een krimpende Wsw doelgroep en een langzaam groeiende doelgroep Nieuw Beschut.
Ontwikkelingen
WerkwIJSS moet op termijn weg van de huidige locatie. Een nieuwe locatie wordt gezocht.
Coöperatie ParkeerService UA
Coöperatie ParkeerService UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Betrokkenen
-
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Juridische vorm
Coöperatie UA
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 2.807.000
Eind: € 2.807.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 7.006.000
Eind: Nnb
Geprognotiseerde bijdrage
De verwachte bijdrage voor de uitvoeringsovereenkomst in 2024 bedraagt € 1.156.000
Prognose resultaat
Nihil
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie bestaat het risico dat de indirecte kosten per lid stijgen. Het risico hierop wordt binnen de huidige omstandigheden als zeer klein geschat. Toetreding van nieuwe leden ligt meer in de lijn der verwachting. In dat geval dalen de indirecte kosten. Een beheersmaatregel is niet van toepassing. De beheersmaatregelen voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
Stedin
Stedin
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doel
Stedin is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland, en de provincies Utrecht en Zeeland. Zij zorgt ervoor dat 2,3 mln. huishoudens en zakelijke klanten dagelijks over energie beschikken om te wonen, werken en ondernemen.
Betrokkenen
Stedin Holding N.V. heeft 61 Nederlandse gemeenten waaronder de gemeente Nieuwegein plus de provincies Zeeland en Utrecht en de Staat der Nederlanden als aandeelhouders
Bestuurlijk belang
Gemeenten, Provincies en het Rijk zijn aandeelhouder in Stedin.
Juridische vorm
Naamloze vennootschap
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 3.221 mln.
Eind: € 3.370 mln.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 5.063 mln.
Eind: € 5.704 mln.
Geprognotiseerde bijdrage
Gemeente Nieuwegein bezit 1.279 van de aandelen Stedin dat is 0,02%
Prognose resultaat
2026 nog niet bekend
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De investeringen in netcapaciteit zullen in de komende jaren drukken op de financiële ratio’s van Stedin. Stedin is financieel gezond gewaardeerd (credit rating A-; stable outlook) en in staat om deze investeringen op te vangen. Bij tegenvallende resultaten kan mogelijk een dividendrisico ontstaan voor de aandeelhouders.
Ontwikkelingen
In de komende jaren zijn veel investeringen in de netcapaciteit voor het elektriciteitsnet nodig. Dit is van invloed op Stedin in haar hoedanigheden als bedrijf, werkgever, maatschappelijk partner en opdrachtnemer. De volle Stedin-dochter Netverder zal naar verwachting als integraal warmtebedrijf een rol gaan spelen als ontwikkelaar en beheerder van warmtenetten.
Omgevingsdienst Utrecht (ODU)
Omgevingsdienst Utrecht (ODU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de 26 Utrechtse gemeenten
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente in algemeen en dagelijks bestuur is nog niet bekend.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 0
Eind: € 1.208.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2026
Begin: € 0
Eind: € 15.289.000
Geprognotiseerde bijdrage
Bijdrage aan de ODU in 2026 bedraagt € 683.500.
Prognose resultaat
Geprognosticeerd resultaat 2026 is € 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Verandering van wet- en regelgeving
2. Personele capaciteit, ziekteverzuim en personele frictiekosten
3. Achterblijvende productiviteitOntwikkelingen
Bouwen aan één sterke organisatie
Productie blijven realiseren
Harmonisatie van werkprocessen en systemen
Verankering van de robuustheidscriteria