Thema Versterking eigen kracht

Ambitie 3: We bevorderen een positief opgroei- en opvoedklimaat waarin kwetsbaarheid ook wordt gezien als onderdeel van het gewone leven.

Om op eigen kracht te kunnen leven, is het van belang te werken aan een positief opgroei- en opvoedklimaat. Daarbij is het normaliseren van kwetsbaarheid belangrijk. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat (hulp)vragen tijdig worden opgepakt wanneer nodig om te voorkomen dat problemen uitgroeien tot ernstige problemen. Binnen een gezond en veilig opgroeiklimaat geven wij ook aandacht aan seksuele gezondheid in samenhang met inclusie (bijvoorbeeld via programma’s van de GGDrU en Pretty Woman).  

Met het landelijk beschikbaar gestelde budget voor Onderwijskansenbeleid en de SPUK ‘Ontwikkeling van het Jonge Kind’ blijven wij ons in 2026 inzetten om (dreigende) taal- en ontwikkelingsachterstanden bij jeugdigen en hun ouders te verminderen. Dit geeft jonge kinderen meer kansen om voor en tijdens hun schoolloopbaan eventuele achterstanden in taal en ontwikkeling in te halen of te voorkomen, onder andere door middel van voor- en vroegschoolse educatie, professionaliseringstrajecten voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers, huisbezoeken en inzet op ouder en kind-activiteiten. 

We zien enerzijds dat complexe hulpvragen toenemen waarbij aandacht nodig is voor de jeugdige zelf maar ook vraagstukken rond wonen en bestaanszekerheid. Ook zien we dat het nodig is om de ondersteuning die de gemeente kan bieden te begrenzen en aan te geven dat hoogte- en dieptepunten bij het leven horen en niet direct tot een hulpvraag aan de gemeente hoeven te leiden. Daarom hebben we vanuit de taskforce Jeugd in 2025 pilots opgestart en uitgebreid. Het betrof de uitbreiding van het spreekuur over relaties en scheidingen, de laagdrempelige Individuele Begeleiding door jongerenwerk en GWOS op het voortgezet onderwijs. Daarnaast is de peuter+groep en de samenwerking met het voorliggende veld en triageteam van Geynwijs gestart. In 2026 zetten we de succesvolle pilots voort en breiden we (verder) uit waar nodig. 

Doelstelling(en):

1.

We voorkomen dat gewone, alledaagse opgroei- en opvoedproblemen uitgroeien tot ernstige problemen.

2.

Het voorliggende veld (voorzieningen waar jeugdigen en ouders zonder indicatie met hulpvragen terecht kunnen) ontwikkelen wij door zodat het beter aansluit bij de behoeften van jeugdigen en hun ouders.

3.

We bevorderen een doorgaande leer- en ontwikkellijn 0-18 jaar.

4.

We willen ervoor zorgen dat jongeren met een beperking, steeds zelfstandiger kunnen gaan reizen op een veilige manier, zodat ze op een later moment helemaal geen ondersteuning meer nodig hebben. We willen hiermee werken aan het vergroten van de leefwereld en toewerken naar meer zelfvertrouwen.

Activiteiten 2026

D1-A1

We zetten de succesvolle activiteiten vanuit de Taskforce Jeugd voort in 2026. Met behulp van monitoring bepalen we het vervolg van het voortzetten of door ontwikkelen van de activiteiten en het toevoegen van nieuwe activiteiten. Dit is mede afhankelijk van de effecten op de uitgaven jeugdhulp.

D1-A2

We bouwen voort aan een sterke pedagogische omgeving samen met onze partners in de stad.

D1-A3

We voeren de pilot ‘verrijkte schooldag’ in het schooljaar 2025-2026 uit, bekostigd uit de SPUK Kansrijke Wijk (NPLV). Het vervolg op deze pilot in schooljaar 2026-2027 is mede afhankelijk van de middelen die het rijk beschikbaar gaat stellen in de tweede tranche SPUK Kansrijke Wijk.

D1-A4

We evalueren de pilot Brugfunctionaris op vier basisscholen. Op basis van de evaluatie bepalen we het vervolg.

D2-A1

We zetten de preventieve activiteiten rondom mentale weerbaarheid, opvoedondersteuning, financiële voorlichting, ontmoetingsplekken voor jeugdigen, talentontwikkeling, nuttige vrijetijdsbesteding, toekomstperspectief, pesten, ondersteuning bij scheidingsvraagstukken en het voorkomen van jeugdcriminaliteit voort. Dit zowel om de vraag naar jeugdhulp te voorkomen als ook de uitstroom te bevorderen.

D2-A2

Nieuwegeinse jeugdigen met ouders met psychische en/of verslavingsproblemen kunnen deelnemen aan ondersteuning die door de stad Utrecht beschikbaar is gesteld. Echter heeft de Utrechtse jeugd voorrang bij een wachtlijst t.o.v. omliggende gemeenten. Gezien het belang van laagdrempelig aanbod voor onze jeugdigen worden de mogelijkheden onderzocht voor vernieuwd aanbod in 2026.

D2-A3

We zetten de ondersteuning en samenwerking in de zorg voor kwetsbare ouders voor, tijdens en na de zwangerschap (aanpak Kansrijke Start) voort.

D3-A1

Samen met educatief verbinders zetten we de activiteiten uit het Uitvoeringsplan Onderwijskansenbeleid 2024-2028 voort, zoals voor- en vroegschoolse educatie, ouder-kind bijeenkomsten rondom taal, het programma Thuis in Taal, bibliotheek op school, maatwerkgroepen in de kinderopvang en de zomeracademie.

D3-A2

Samen met diverse partners zetten we in de wijken van de Centrale As de activiteiten voort uit het plan van aanpak SPUK ‘Ontwikkeling van het Jonge Kind’. Hierbij is onder andere aandacht voor het bevorderen van deelname aan en voorkomen van uitval uit de peuteropvang, het professionaliseren van professionals, een peuter/kleutergroep, het werken met specialisten jonge kind bij Geynwijs en het intensiveren van bijeenkomsten voor ouders en kinderen in de centrale wijken.

D3-A3

Door middel van vroegtijdige signalering zetten we formele of informele ondersteuning in binnen het onderwijs aan jeugdigen die dat nodig hebben.

D3-A4

Met behulp van leerplicht implementeren we het nieuwe regionale aanwezigheidsprotocol op de scholen voor primair en voortgezet onderwijs. Zo kunnen we zorgen en leerachterstanden vroegtijdig signaleren en voorkomen we dat jeugdigen thuis komen te zitten.

D4-A1

Binnen het leerlingenvervoer bieden we als alternatief fietstrainingen en e-bikes aan om op deze manier kinderen die hierin leerbaar zijn meer zelfstandigheid te laten ontwikkelen voor in de toekomst.

Deze pagina is gebouwd op 11/27/2025 08:54:13 met de export van 11/27/2025 08:41:27