De gemeente en veel van haar maatschappelijke partners kunnen inwoners ondersteunen bij het op eigen kracht leven. Er is een diversiteit aan mogelijkheden beschikbaar om hierbij te helpen (zeker niet alleen de gemeente biedt hulp, er zijn tal van instanties die dat ook doen). Het is van belang dat inwoners hun weg weten te vinden naar informatie, ondersteuning en hulp die beschikbaar is. Dit doen we - afhankelijk van wat nodig is - in het algemeen en ook meer gericht op specifieke doelgroepen.
We zetten bijvoorbeeld in op het vergroten van het bereik van minimaregelingen, inkomens-ondersteunende maatregelen en hulp bij financiële problemen. De Wegwijzer Geldzaken is het platform waar informatie te vinden is over lokale, regionale en landelijke regelingen en over lokale organisaties waar inwoners om hulp kunnen vragen. We zetten in op het vergroten van de financiële bestaanszekerheid.
In het kader van de Wet Inburgering voeren we Brede Intakes uit en maken we voor elke inburgeraar een Plan Inburgering en Participatie (PIP). Tijdens de inburgering voeren we voortgangsgesprekken met de inburgeraar en passen we het traject aan waar nodig. Na vaststelling van het PIP wordt de statushouder (inburgeraar) gelijk aangemeld bij de taalaanbieder voor een intake en een zinvolle (taal)start. Er is veel aanbod beschikbaar, van daaruit werken we door en bekijken we vanuit de inburgeraar wat er nodig is op het gebied van taal en (extra)ondersteuning. Waar mogelijk combineren we (leer) werken met taalonderwijs.
Specifiek voor jongeren en hun ouders willen we de toeleiding naar hulp verbeteren door samen te werken aan oplossingen voor hulpvragen vanuit hun leefwereld en alle levensgebieden. Veel dagelijkse opvoed- en opgroeizorgen kunnen vaak worden opgelost door een sterk pedagogisch klimaat te creëren rondom de jongere en het gezin. We kunnen meer voor elkaar betekenen dan we nu doen, met name binnen het eigen netwerk (ruimer dan het gezin), in de buurt en met informele hulp zoals een mentor. De oplossing moet meer gezocht worden binnen onszelf en in de verwachtingen die we van elkaar en vanuit de maatschappij hebben, in plaats van direct jeugdhulp in te schakelen.
Daarnaast is het belangrijk om te normaliseren: iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar leven, en hoogte- en dieptepunten horen daar nu eenmaal bij. Naast normaliseren moeten we kijken naar achterliggende oorzaken van opvoed- en opgroeiproblemen: Is er voldoende inkomen? In hoeverre speelt de woonsituatie een rol? Zijn ouders voldoende geletterd? Hebben jongeren mantelzorgtaken? Is er een steunend netwerk? Zijn ouders zich bewust van hun rol in de opvoeding? Door deze vragen te beantwoorden kunnen we de kern van de problemen aanpakken en voorkomen dat hulpvragen verergeren.
Daarom is het belangrijk om het beleid op verschillende leefgebieden die jongeren raken te verbinden, zoals armoedebestrijding (financiële bestaanszekerheid), gezondheid, veiligheid, wonen, horeca en vrijetijdsbesteding. Zo kunnen we beter inspelen op de behoeften van jongeren en hun gezinnen.
Doelstelling(en):
1. | De sociale kaart Zorg4Nieuwegein maakt het mogelijk dat inwoners en professionals (digitaal) goed geïnformeerd zijn over de beschikbare ondersteuningsmogelijkheden. Fysieke informatieoverdracht is mogelijk via een aanspreekpunt op een ontmoetingsplek (bijvoorbeeld een buurtplein) en door Geynwijs. Door Zorg4 Nieuwegein zijn professionals ook beter in staat om informatie te verstrekken over beschikbare (in)formele ondersteuningsmogelijkheden. |
|---|---|
2. | Onafhankelijke cliëntondersteuning, een dienst waarbij de inwoner geholpen wordt in het vinden van de weg naar de juiste zorg en ondersteuning, vinden we belangrijk. We willen deze dienst (financieel) toekomstbestendig houden en zien kansen om dit meer te verbinden met informele partijen. |
Activiteiten 2026 | ||
D1-A1 | We verstevigen de website Zorg4Nieuwegein als platform voor samenwerking tussen en vindbaarheid van professionals van zorg naar welzijn. Daarnaast biedt Zorg4Nieuwegein een overzichtelijk zorg- en welzijnsaanbod voor de inwoner. | |
|---|---|---|
D2-A1 | In projectvorm werken we samen met betrokkenen aan een optimale inrichting van Onafhankelijke Cliëntondersteuning. De uitkomsten van dit project worden in 2026 geïmplementeerd. | |
