Afvalstoffenheffing
Algemeen
De gemeente heeft de plicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Ter bestrijding van de daaraan verbonden kosten kan door de gemeente een afvalstoffenheffing worden ingesteld.
De afvalstoffenheffing is een retributie waarbij een directe relatie bestaat tussen de heffing en de gemeentelijke activiteit: De afvalstoffenheffing mag ten hoogste kostendekkend zijn. Het beleid van volledige kostendekkendheid zetten wij ook in 2025 voort. Uitgangspunt hiervoor is dat alle directe kosten voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval hiervoor in aanmerking worden genomen. Daarnaast worden BTW, personele doorbelasting, overhead, kwijtschelding, perceptiekosten BgHu en straatvegen toegerekend. Dit betreft enerzijds kosten welke op andere taakvelden staan en anderzijds kosten (BTW) die extracomptabel worden toegerekend.
De kosten van overhead worden d.m.v. een opslag op de personele doorbelasting aan de tarieven toegerekend.
De gemeente hanteert een heffingssystematiek met twee tarieven: enerzijds een (lager) tarief voor eenpersoonshuishoudens en anderzijds een (hoger) tarief voor meerpersoonshuishoudens, we passen dit toe omdat en deel van de kosten niet afhankelijk is van de omvang van het huishouden en een ander deel wel. Daarnaast bestaat de mogelijk tot het verkrijgen van een extra afvalcontainer van 140 en/of 240 liter. Het tarief van een eenpersoonshuishouden bedraagt ongeveer 70% van het tarief voor een meerpersoonshuishouden.
Kostenontwikkeling
De lasten van de afvalstoffeninzameling stijgen met name door een hogere bijdrage aan de RMN, loon- en prijsontwikkeling en een hoger bedrag aan toe te rekenen BTW. Om tot een kostendekkend tarief te komen is voor 2026 een tariefverhoging van 10% noodzakelijk (3,2% reguliere indexatie zoals benoemd in de kadernota en 6,8 % extra om de toegenomen kosten te dekken). Daarbij is rekening gehouden met een onttrekking uit de voorziening van € 835.000. Op basis van de kostenontwikkeling zou het tarief met 18% moeten stijgen. Door gebruik te maken van de voorziening kunnen we de stijging beperken tot 10%.
Tarieven
Het tarief bedraagt in 2026 voor een meerpersoonshuishouden € 427 (2024 € 388) en voor een eenpersoonshuishouden € 297 (2024 € 270). Daarnaast worden voor aanvullende diensten - zoals het hebben van een extra container - aparte tarieven in rekening gebracht.
In onderstaande tabel wordt aangegeven welke lasten worden toegerekend aan het tarief.
Taakveld (bedragen in €) | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
7.3 | Afval directe kosten | 9.291.600 | 9.527.000 | 9.790.300 | 10.023.100 |
7.3 | Afval directe inkomsten | -38.600 | -38.600 | -38.700 | -40.000 |
Netto kosten | 9.253.000 | 9.488.400 | 9.751.600 | 9.983.100 | |
2.1 | Verkeer en vervoer | 419.682 | 513.586 | 530.749 | 529.594 |
6.3 | Inkomensregelingen | 579.100 | 590.600 | 608.300 | 622.600 |
0.4 | Overhead | 161.700 | 169.200 | 175.700 | 182.800 |
0.64 | Belastingen overig | 155.260 | 159.180 | 163.100 | 167.160 |
Personele doorbelasting | 221.250 | 232.400 | 242.100 | 252.800 | |
BTW | 1.947.656 | 1.997.050 | 2.052.722 | 2.101.978 | |
Lasten totaal | 12.737.648 | 13.150.415 | 13.524.271 | 13.840.033 | |
Opbrengst afvalstoffenheffing | -11.903.851 | -13.148.851 | -13.556.351 | -13.921.351 | |
Mutatie voorziening | -833.797 | -1.564 | 32.080 | 81.318 | |
Saldo | - | - | - | - | |
Kostendekkendheid | 93% | 100% | 100% | 101% |
