Nieuwegein is een open en laagdrempelige gemeente. Onze producten en diensten zijn beschikbaar via meerdere kanalen: digitaal, aan de balie, telefonisch en per post.
We werken vanuit het principe: digitaal waar mogelijk, persoonlijk waar nodig. Digitale dienstverlening is 24/7 beschikbaar, zodat inwoners hun zaken zelfstandig en op een gewenst moment kunnen regelen.
Tegelijkertijd zorgen we voor een passend alternatief voor wie geen gebruik kan of wil maken van digitale middelen. Telefonisch zijn we snel en gemakkelijk bereikbaar, en persoonlijk contact blijft beschikbaar voor wie dat nodig heeft.
Om onze dienstverlening toekomstbestendig, efficiënt en klantgericht te houden, herijkt de gemeente Nieuwegein in 2026 haar dienstverleningsvisie. Deze nieuwe visie wordt richtinggevend voor alle medewerkers en zorgt voor een uniforme werkwijze binnen de organisatie.
In de nieuwe visie zullen in ieder geval de onderstaande uitgangspunten worden verwerkt. Onze dienstverlening sluit aan op de leefwereld van inwoners, ondernemers en organisaties. We hanteren drie serviceprincipes:
- Betrouwbaar: afspraken nakomen en duidelijkheid bieden.
- Eenduidig: consistente informatie via alle kanalen.
- Begrijpelijk: heldere taal en duidelijke instructies.
- Digitaal toegankelijk: digitale dienstverlening is zo toegankelijk als mogelijk
We zorgen ervoor dat het voor inwoners duidelijk is:
- waar ze moeten zijn;
- wat er van hen verwacht wordt;
- wat zij van de gemeente mogen verwachten.
Servicenormen zijn transparant en vormen een leidraad voor onze dienstverlening.
Naast het herijken van de dienstverleningsvisie investeert Nieuwegein in continue verbetering van haar dienstverlening. We doen dit door o.a.:
- structureel behoeften en ervaringen van gebruikers te onderzoeken;
- actief feedback te verzamelen via klantreizen, gebruikersonderzoek en ombudsfunctionaris;
- reacties op sociale media en MOR-meldingen te monitoren.
- inwoners, ondernemers en organisatie te betrekken bij verbetertrajecten
Doelstelling(en):
1. | Wij leveren goede en passende manier van dienstverlening die aansluit bij de hulpvraag. |
|---|---|
2. | Medewerkers en inwoners actief betrekken bij verbetertrajecten. |
3. | Samenwerking zoeken met andere gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijven om kennis te delen en innovatieve oplossingen te realiseren. |
Activiteiten 2026 | ||
D1-A1 | We onderzoeken waar met behulp van AI (kunstmatige intelligentie) onze dienstverlening verbeterd kan worden. | |
|---|---|---|
